Nevynechávejte rozcvičku! Máme pro vás způsob, jak co nejrychleji zahřát celé tělo.

Rozcvičení neboli strečink je důležitou součástí každého tréninku vrcholového sportovce. A ani vy byste ho v rámci svého tréninkového plánu neměli vynechávat. Kromě toho, že rozcvička před tréninkem podpoří vaši výkonnost během tréninku, kvalitním rozcvičením předcházíte případným zraněním. Zejména těm svalovým jako jsou natažený nebo natržený sval. 

Rozcvičení před sportovním výkonem bývá často podceňováno a zanedbáváno, ať už z důvodu toho, že to sportovce nebaví a nebo proto, že mají málo času a odcvičení samotného tréninku je pro ně důležitější. Avšak i rozcvičení je potřeba brát jako plnohodnou náplň tréninku a nezapomínat na něj, i když nemáte na trénink vyhrazeno tolik času. Kvalitní dynamický strečink vám zabere jen několik minut. A navíc pro vás máme i doporučení, jak rychle zahřát celé tělo, aniž byste se museli příliš trápit.  

Jakou rozcvičku zvolit?

Forma rozcvičky je samozřejmě jen na vás a záleží hlavně na tom, na jakou aktivitu se v tréninku chystáte a jak velká bude fyzická zátěž. Určitě byste ale neměli vynechat úvodní rozehřátí namáhaných svalů. Ideální je běh, jízda na rotopedu/ kole, veslování na trenažéru či dynamické poskakování (například skákání přes švihadlo nebo jumping-jack). Stačit by vám mělo 5 minut. Na zahřátí byste měli navázat dynamickým strečinkem. Veškeré cviky vykonávejte bez dlouhého protahování nebo švihem. Nezapomeňte však protáhnout veškeré části těla, která budou při tréninku namáhána. 

Se zahřátím svalů vám mohou pomoci také nejrůznější hřejivé masti, masážní válce a nebo masážní pistole. Právě ta je nejuniverzálnějším pomocníkem, jelikož ji využijete ve všech fázích vašeho tréninku. Masáž při rozcvičce dokáže svaly protáhnout za kratší dobu a dokonce zvýšit rozsah pohybu. Podle výzkumu se rozsah pohybu zvyšuje o 50 až 80 % za 30 sekund používání masážní pistole, a to díky velké síle impulsů, které se dostávají hluboko do tkání, stimulují váš nervový systém a vytvářejí teplo. 

Stimulace vašeho těla  pomocí vibrací z masážní pistole způsobuje jednak, že cítíte okamžitou úlevu v zasažené oblasti, ale také, že zapínáte smyslové receptory vašich svalů a tak si zvyšujete rozsah pohybu a uvolňujete napětí. V neposlední řadě také dochází ke zvýšení průtoku krve a do svalů se tak přenáší mnohem více živin a kyslíku. 

Chcete-li použít masážní pistoli k rozcvičce, zaměřte se na svalovou skupinu, kterou budete cvičit. Každé skupině věnujete minimálně 30 sekund, avšak nikdy nepoužívejte masážní pistoli na klouby. Vždy zůstaňte pouze podél svalu a ten masírujte sem a tam. Kdykoli i v průběhu cvičení, když pocítíte pnutí, je dobré sval protáhnout. Na napjaté místo umístěte masážní hlavici a 15 sekund masírujte. Nejenže ucítíte okamžitou úlevu, ale díky rozvolněné ztuhlosti můžete pokračovat ve stejném tempu a v tréninku se nijak neomezovat. 

Jaké jsou výhody strečinku?

  • snižuje ztuhlost svalů a zvyšuje flexibilitu
  • zlepšuje držení těla 
  • minimalizuje stres
  • eliminuje riziko zranění 
  • zlepšuje celkový funkční výkon těla

Masážní pistole jsou v dnešní době považovány za přístroje určené primárně k regeneraci po sportovní zátěži. Avšak jejich využití je mnohem širší. Skvěle fungují také právě během tréninku a pokud je použijete k rozcvičce, ušetříte si “trápení” s masážními válci a dodáte tělu potřebné protažení. 

Stories